Cykelns historia

Cykeln, eller frihet på två hjul som den också kallas är en uppfinning som har varit mycket viktig för människan. Den är egentligen uppfunnen i flera steg av olika personer genom historien. De första modellerna av cykeln uppfanns i slutet av 1700-talet och bestod då av en planka med två hjul som man sparkade sig fram på. Sen dess har den utvecklats i många olika steg till att bli den moderna cykel som vi känner idag.

Draisine

Draisine

Den första modellen av cykel kallades för draisine efter sin uppfinnare Karl Drais. Det var en tysk man som i sekelskiftet mellan 1700-1800-talet lyckades göra denna variant av springcykel populär. Myten säger att det var svälten under nödåret 1816 som fick cykeln att bli populär. Att det var för att många dragdjur tvingats nödslaktas som draisinen behövdes som transportmedel. Naturligtvis är detta en myt. Draisinen hade inte någon riktig nytta utan den var mer som en modefluga bland de rika. Det gick inte att varken styra den eller lasta på den så det var mest för nöjes skulle som dåtidens moderna överklass tog sig en tur. Så klart var det män som framförde draisinen, att en kvinna skulle sätta sig gränsle och fara fram på en sån tingest var någonting helt otänkbart på denna tiden. Springcykeln fick även namnet dandy-häst vilket antyder att det främst var yngre, välbemedlade män som sprätte runt på den. De hade troligen inte något behov av varken drag- eller transporthäst.

Velocipeden

Nästa variant av cykeln var den franska uppfinningen velocipeden. Efter flugan med draisinen dröjde det ytterligare några decennier tills nästa föregångare till cykeln dök upp. Troligen var det den tidens dåliga vägar som gjorde att en sådan manick inte riktigt kunde brukas. Fram emot 1860-talet förbättrades vägarna så pass att det var dags för nästa fluga för unga herrar att hänge sig åt. Velocipeden var en hiskelig skapelse med ett enormt stort framhjul sammansatt med ett litet bakhjul. Det främre hjulet var försett med trampor. Att ta sig upp på den och framföra den krävde närmast akrobatiska färdigheter. Den nya uppfinningen undergick en rad förbättringar i rask takt under den senare delen av 1800-talet. När den förseddes med gummihjul som stötdämpare blev det populärt att anordna tävlingar där hugade ynglingar tävlade i att cykla fram fortast.

Trehjulingar

Runt förra sekelskiftet var cykeln fortfarande någonting som var reserverad för de rika. I europeiska och nordamerikanska storstäder kunde man se det rika folket ta sig fram på olika modeller av höghjulingar. Nu började det tas fram även tre- och fyrhjulingar. De gjorde det möjligt för dåtidens kvinnor att ta sig fram på cykel. Det konstruerades även tandemcyklar som välbeställda par kunde framföra tillsammans på sina söndagspromenader.

Populärt transportmedel

Utvecklingen av cykeln hade gått snabbt framåt på slutet av 1800-talet och när det nya seklet kom hade cykeln blivit ett effektivt transportmedel. Nu hade den fått mycket av den form den har idag med två lika stora hjul, en sadel och kedjedrift. Samtidigt som utvecklingen gick framåt utvecklades modellen till att bli enklare att tillverka. Nu kunde cykeln börja användas av fler och fler. När folk i större omfattning flyttade in till städerna behövde de ett billigt sätt att transportera sig till arbetet och då blev cykeln en överkomlig investering.

 

Posta taggade med