Elcykel

El-cykeln har blivit allt mer populär de senaste åren, inte minst sen den nya el-fordonspremien som gör det ekonomiskt fördelaktigt att köpa en elcykel eller annat elfordon. Tidigare har det nog varit så att en del har tyckt att elcykeln bara är till för latmaskar som inte orkar cykla själva och att det är mycket bättre att cykla på en vanlig cykel. Nu har nog många ändå lagt bort sina fördomar och ser att elcykeln har fördelar en vanlig cykel inte har.

Elcykel

Pendla längre

En stor fördel med elcykeln är att det är enklare att pendla med den. Med en elcykel når du längre med mindre ansträngning. Det gör att du kan pendla längre sträckor än innan. Med en cykel med elassistans är det inga problem att ta dig över en mil enkel väg. Så även du som har relativt långt till jobbet kan nu cykla istället för att ta bilen eller kollektivtrafik. Många har kanske dragit sig för att cykla till jobbet för att det lätt kan bli så att man anländer svettig och trött till jobbet, inte alla arbetsplatser har någon dusch eller omklädningsrum heller. Vem vill sitta i svettiga kläder hela dagen liksom? När du slipper ta i så du storknar upp för backarna så kommer du heller inte att bli så svettig så du behöver inte varken duscha eller byta kläder när du kommer till jobbet. Så bara för att man inte har lust att komma svettig till jobbet behöver det ju inte betyda att man är lat. En elcykel är definitivt inte bara för lata personer som inte orkar träna. Tvärtom kan den se till att de som kanske annars skulle ha svårt att komma ut och cykla nu kan göra det. Många städer satsar idag stort på att bygga ut cykelbanenätet. En stad som Västerås till exempel har ett utbyggt nät av cykelbanor där man ofta kan ta sig fram långa sträckor utan att behöva korsa vägar. Många av dem har dessutom värmeslingor så de går att utnyttja året runt.

Laddbart batteri

En annan sak som en del har känt sig skeptiska mot är hur man ska kunna ladda cykeln. Det är en högst relevant undran. Saken är den att batteriet är bärbart så man lyfter helt enkelt bara bort det från cykeln, tar med in och laddar det i vägguttaget. Mycket enklare än så kan det inte bli. Batteriet håller sen att cykla med i ett par mil, lite beroende på hur mycket assistans man vill ha, vind, backar och så vidare. Batteriet sitter fast med ett lås för att förhindra stölder om man lämnar cykeln ute. Elcyklar är ganska stöldbegärliga så det rekommenderas att låsa fast den med ett ordentligt lås. Batteriet matar på fart i upp till 25 kilometer i timmen. Skulle den mata på mer fart än det ska den klassas som en moped. Då gäller lite olika regler för framförandet. Bland annat måste personen som kör vara över 15 år, ha mopedkörkort och sen får den inte köras på cykelbanor utan ska köras på vägen. Så det finns en del fördelar med att ha ett elfordon som klassas som cykel. En annan sak som skiljer sig är att den som kör moped måste ha hjälm enligt lagen, en sån lag finns inte för cykel. Den som är klok och rädd om sitt huvud bär dock alltid hjälm när den cyklar ändå.

Laddbart batteri